29 October 2012

BUBUR PULUT HITAM | RESEPI MUDAH DAN CEPAT

Alhamdulillah..semalam sempat juga memasak untuk family..tekak ni teringin nak merasa bubur pulut hitam..so ringan je tangan ni bergerak capai barang dan terus memulakan operasi.. hehe dah lama tak memasak untuk family..sejak-sejak dah pencen jadi tukang buat kek ni kan..dapur pun segan je nak masuk hik hik hik




inilah rupa BUBUR PULUT HITAM yang yong masak semalam..nice jugak rasanya.. alhamdulillah abah suka :) next abah suruh masak BUBUR GANDUM pulak..hehehe cemana nak buat bubur gamdum ek..kena la yong mintak pertolongan Mr.Goggle lagi nanti.. oke kepada yang nak cuba resepi ni..yong ada sediakan resepi untuk rujukan masa hadapan.. silakan mencuba :)



Bahan :

1 cawan beras pulut hitam ~ direndam sejam (semalam lagi ok)
6 cawan air
5 sudu besar gula
sedikit gula nisan
secubit garam
1 cawan santan fresh
2 helai daun pandan


Cara:
  • Masak beras pulut hitam bersama air dan daun pandan hingga beras empuk  api sederhana).
  • Masukkan gula, gula nisan dan secubit garam. Masak lagi hingga gula hancur.
  • Kemudian masukkan santan dan masak seketika lagi.
  • Padamkan api. Siap! 



No comments:

Attention

My new contact number 016-6933614 (whatsapp/sms)
Love Travelling | Countries Visited
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...